Bilgisayar Kullanımı Çocuklar İçin Ne Kadar Gerekli?


Steve Jobs (Apple Bilgisayarın kurucusu ve bilgisayarın eğitimde kullanımının yaygınlaşmasını savunan ilk fanatiklerden biri), ülkedeki her okula bir Apple bilgisayar hediye edeceğini söylemişti. Fakat çok kısa bir zaman içinde teknolojinin otomatik olarak eğitimi geliştirmediğini o da anladı ve şöyle dedi:Teknolojinin eğitimde faydalı olacağını düşünüyordum.
Bu maksatla okullara binlerce bilgisayar donanımı bağışladım ve bu konuda dünyada önder sayılabilirim. Fakat teknolojinin, beklentileri çözüme kavuşturan bir şey olmadığı nihai sonucuna ulaştım.”
Yirmi beş sene kadar önce ev okulu hareketi başladığında kişisel bilgisayarlar yoktu. Günümüzde ise yapılan araştırmalar gösteriyor ki, şimdi ev okulunu tercih eden ailelerin yaklaşık yüzde 84’ü eğitim programlarının bir parçası olarak bilgisayar kullanıyor. Bu durum kültürümüzde bilgisayar kullanımının artmasının yegâne göstergesi değil elbette; fakat görünen o ki, ev okulunu tercih eden çoğu aile, bilgisayarların çocuklarının eğitimleri için faydalı olacağını düşünüyor. Bu, şu anda sorgulanabilir bir varsayım gibi duruyor.
Bilgisayar endüstrisinin hızlı büyümesi çoğu eğitimcinin eğitimin dönüşümü hakkında öngörüde bulunmasına yol açtı. Bill Clinton hükümetinin “her sınıfa bir bilgisayar” projesi ile hükümet de modaya uymuş oldu. Eğer çocukları bilgisayara hapsederek eğitimin dönüşeceğini ve dünyayı kurtaracağımızı düşünürsek sadece kendimizi kandırır ve çocuklarımıza zarar veririz.
Lincoln’un ev okulu derslerini yaptığı ahşap kulübesinde bir web sitesi yoktu; ama o yine de orijinal bir kişilik oluşturdu. Tarihsel tecrübelerimiz, teknoloji olmadan da nitelikli insanlar yetiştirebildiğimizi gösterdi. Yine geçmiş örnekler gösterdi ki, teknoloji insanların sıradan bireyler olarak yetişmesine de sebep olabilmektedir. Teknolojinin eğitim için vazgeçilmez olduğu gibi bütün yutturmacalar, bizim ev okulu sistemindeki problemlerimizi yalnızca teknoloji ile çözebileceğimiz yanılgısına düşmemize yol açar.
Öğrencilerin bilgisayara oranla okuldaki öğretmenlerle daha etkili öğrendiği yüzlerce araştırmayla kanıtlanmış bir gerçektir. Geçtiğimiz aylarda Atlantic Monthly dergisindeki bir makalede Todd Oppenheimer, sınıfta kullanılan bilgisayarların etkililiği konusunda yapılan araştırmaların meta analizini yapan bir araştırmanın özetini yayınladı. Maalesef, bu çalışmaların çoğu inandırıcılıktan çok uzak, şehir efsaneleridir. Bazıları çok büyük olmakla birlikte 254 çalışmanın meta analizi, sağlam sonuçlara ulaşmak noktasında gerekli bilimsel kontrollerden yoksun. Koşullar yapay, kolayca tekrar edilmeyecek biçimde, sonuçlar istatistiksel açıdan güvenilir değil ya da eğitim metotları arasındaki farklar gibi sonuçlara etki edebilecek diğer unsurlar, sağlıklı bir biçimde denetlenmemiş.
Eğitim metotları, bilgisayarın kullanımından da etkilenebiliyor. Fakat aslında öğretmenler, kendi öğretim tarzlarını bilgisayarı kullanarak daha etkili hale getiriyorlar. Bu araştırmaların, ilgili sektörler tarafından fonlandığı, ve konuyla ilgili olumlu sonuçları halka duyurmak için manipülasyon amaçlı olduğu açıktır. Harvard Education Letter’in önceki yayın müdürü Edward Miller de akademisyenlerin çoğunun, araştırmaların büyük bir bölümünün geçersiz olduğunu kabul ettiğini belirtiyor.
Miller şöyle diyor:
“Aslında bu çalışma, tek kelimeyle faydasızdır. O kadar faydasız ki, araştırma denilemez. Hatta çalışmalar bittiğinde ıskartaya çıkar.”
Bu görüş, diğer araştırmacılar tarafından da ifade edilmektedir. Endangered Minds’in yazarı Jane Healy, son kitabında (Failureto Connect - Bağlantı Kuramama) Oppenheimer olarak aynı sonuçlara varmıştır. Bilgisayarlar, öğrenme becerisi ve çocuklar hakkındaki araştırmaların detaylı incelemesinden sonra…
Bilgisayar gerçekten öğrenmeyi geliştirebilir mi?
Bunu şu anda hiç kimse kesin olarak söyleyemez. Oak Meadow Yönteminde bilgisayarlardan ve internetten kapsamlı bir biçimde faydalandığımız için, çoğu aile ev okulu sistemi için bilgisayar kullanımının şiddetli savunucusu olduğumuzu zannedebilir. Fakat bu kesinlikle doğru değildir. Bu açıklamaya göre benim, bilgisayarı bir iletişim aracı olarak ve bir eğitim aracı olarak kullanmak arasında bir tercih yapmam gerekir. Oak Meadow Yönteminde biz bilgisayarları ve interneti öncelikle iletişim ve bilgi toplamak için kullanırız. Online kütüphaneler, forumlar ve canlı sohbet odaları sayesinde, ev okulu tercih eden ailelere, öğretmenlere ve çocuklara nerede yaşarsa yaşasınlar birbirleriyle etkileşim ve bilgi paylaşma imkânı sağlarız.
Buna karşın eğitim sürecinde bir bilgisayarı temel araç olarak kullanmak (CAI olarak bilinir) interneti gerektirmiyor. Bu program genellikle sadece ilgili eğitimsel yazılımda bulunan özel konuları öğretmek için öğrenci ve bilgisayar çalışmasını içeriyor. İletişim ve eğitim uygulamaları birlikte de kullanılabilir, tek başına da kullanılabilir. Oak Meadow Yönteminde iletişim yoluyla internet ve bilgisayar kullanmamıza rağmen aşağıdaki nedenlerden dolayı CAI sistemi için kullanmaktan çekiniriz. Bilgisayarlar gerçek bilginin taşınmasında faydalıdır. Fakat insani etkileşim noktasında zayıftır.
Kişisel dönüşüm öğrenimi nedir?
Kişisel dönüşüm öğrenimi, Oak Meadow Yönteminin desteklediği öğrenme çeşididir. Sadece fiziksel değil, duygusal ve ruhsal özellikler de içerir. Fakat ayrıca insan ruhunun alt başlıkları da dâhil, çok algılı bir bilgi, dinamik bir değişimini gerektirir. Böyle zengin bir içerik ile karşılaştırıldığında, en iyi eğitim sistemi bile yüzeysel, önceden tahmin edilebilir ve kısıtlıdır.
Mevcut eğitim yazılım programlarının bazıları ne kadar yenilikçi olurlarsa olsunlar, bilgisayar kullanımı temelde bir klavye, bir fare, bir ekran ve iki el becerisi içeren küçük bir deneyim gerektiriyor. Çocuklar bilgisayar kullandıkları zaman vücutlarını aktif olarak kullanmazlar. Bu durum, zihin ve bedenin bütünleşmesini ve iradenin gelişmesini engellemeye başlar.
Daha önce belirtildiği üzere, yüzlerce araştırmaya rağmen öğrencilerin bilgisayarların, öğrencinin okuldaki öğretmeniyle etkileşimiyle karşılaştırıldığında, daha iyi öğrendiğine dair şu anda tutarlı güvenilir bir delil yok. Öyleyse bunları niçin kullanıyoruz?
Evde bilgisayar kullanmak, çocukların ev okulu sisteminin en önemli faydalarından biri olan ebeveynleri ve kardeşleri ile etkileşimini çoğunlukla zayıflatır. Biz desteklemememize rağmen ev okulu sisteminin Oak Meadow Yönteminin uygulanmasında bilgisayarın değerli bir araç olabileceğini biliyoruz. Biz ebeveynlerin ve gençlerin bazı durumlarda bilgisayar kullanımını destekliyoruz.
Büyük öğrenciler için, bir iletişim aracı olarak e-posta kullanımı, tartışma forumları, öğretmenler ve diğer ev okulu programını uygulayanlar ile bağlantı kuran canlı sohbet odaları faydalıdır. Müfredatı tamamlayan bilgi sitesinin (örneğin Oak Meadow web sitesinde bulunanlar gibi) yerini bulmak için arama motoru kullanmak, büyük öğrenciler için bir bilgi kaynağıdır.
Standart kelime işlemcileri kullanmak, büyük öğrenciler için yazma sürecini kolaylaştırır. Fark edeceğiniz gibi ben bu kullanımların sürekli büyük öğrenciler için olduğunu vurguluyorum. Biz, çocukların gelişimsel dönemlerinde işbirliğinin önemini vurguluyoruz ve bilgisayar kullanımının çok erken başlamasının çocuklar için zararlı olduğuna inanıyoruz.



Lawrence Williams
Çeviri: Mesut Kaymakçı
mesutkaymakci@gmail.com

Kaynak: www.gencgelisim.com