Steve Jobs (Apple
Bilgisayarın kurucusu ve bilgisayarın eğitimde kullanımının yaygınlaşmasını
savunan ilk fanatiklerden biri), ülkedeki her okula bir Apple bilgisayar hediye
edeceğini söylemişti. Fakat çok kısa bir zaman içinde teknolojinin otomatik
olarak eğitimi geliştirmediğini o da anladı ve şöyle dedi: “Teknolojinin eğitimde faydalı olacağını düşünüyordum.
Bu maksatla okullara binlerce bilgisayar donanımı bağışladım ve bu konuda dünyada önder sayılabilirim. Fakat teknolojinin, beklentileri çözüme kavuşturan bir şey olmadığı nihai sonucuna ulaştım.”
Bu maksatla okullara binlerce bilgisayar donanımı bağışladım ve bu konuda dünyada önder sayılabilirim. Fakat teknolojinin, beklentileri çözüme kavuşturan bir şey olmadığı nihai sonucuna ulaştım.”
Yirmi beş sene kadar
önce ev okulu hareketi başladığında kişisel bilgisayarlar yoktu. Günümüzde ise
yapılan araştırmalar gösteriyor ki, şimdi ev okulunu tercih eden ailelerin
yaklaşık yüzde 84’ü eğitim programlarının bir parçası olarak bilgisayar
kullanıyor. Bu durum kültürümüzde bilgisayar kullanımının artmasının yegâne
göstergesi değil elbette; fakat görünen o ki, ev okulunu tercih eden çoğu aile,
bilgisayarların çocuklarının eğitimleri için faydalı olacağını düşünüyor. Bu,
şu anda sorgulanabilir bir varsayım gibi duruyor.
Bilgisayar endüstrisinin hızlı büyümesi çoğu eğitimcinin eğitimin dönüşümü hakkında öngörüde bulunmasına yol açtı. Bill Clinton hükümetinin “her sınıfa bir bilgisayar” projesi ile hükümet de modaya uymuş oldu. Eğer çocukları bilgisayara hapsederek eğitimin dönüşeceğini ve dünyayı kurtaracağımızı düşünürsek sadece kendimizi kandırır ve çocuklarımıza zarar veririz.
Bilgisayar endüstrisinin hızlı büyümesi çoğu eğitimcinin eğitimin dönüşümü hakkında öngörüde bulunmasına yol açtı. Bill Clinton hükümetinin “her sınıfa bir bilgisayar” projesi ile hükümet de modaya uymuş oldu. Eğer çocukları bilgisayara hapsederek eğitimin dönüşeceğini ve dünyayı kurtaracağımızı düşünürsek sadece kendimizi kandırır ve çocuklarımıza zarar veririz.
Lincoln’un ev okulu
derslerini yaptığı ahşap kulübesinde bir web sitesi yoktu; ama o yine de
orijinal bir kişilik oluşturdu. Tarihsel tecrübelerimiz, teknoloji olmadan da
nitelikli insanlar yetiştirebildiğimizi gösterdi. Yine geçmiş örnekler gösterdi
ki, teknoloji insanların sıradan bireyler olarak yetişmesine de sebep
olabilmektedir. Teknolojinin eğitim için vazgeçilmez olduğu gibi bütün
yutturmacalar, bizim ev okulu sistemindeki problemlerimizi yalnızca teknoloji ile
çözebileceğimiz yanılgısına düşmemize yol açar.
Öğrencilerin
bilgisayara oranla okuldaki öğretmenlerle daha etkili öğrendiği yüzlerce
araştırmayla kanıtlanmış bir gerçektir. Geçtiğimiz
aylarda Atlantic Monthly dergisindeki bir makalede Todd Oppenheimer, sınıfta
kullanılan bilgisayarların etkililiği konusunda yapılan araştırmaların meta
analizini yapan bir araştırmanın özetini yayınladı. Maalesef, bu çalışmaların
çoğu inandırıcılıktan çok uzak, şehir efsaneleridir. Bazıları çok büyük olmakla
birlikte 254 çalışmanın meta analizi, sağlam sonuçlara ulaşmak noktasında
gerekli bilimsel kontrollerden yoksun. Koşullar yapay, kolayca tekrar edilmeyecek
biçimde, sonuçlar istatistiksel açıdan güvenilir değil ya da eğitim metotları
arasındaki farklar gibi sonuçlara etki edebilecek diğer unsurlar, sağlıklı bir
biçimde denetlenmemiş.
Eğitim metotları,
bilgisayarın kullanımından da etkilenebiliyor. Fakat aslında öğretmenler, kendi
öğretim tarzlarını bilgisayarı kullanarak daha etkili hale getiriyorlar. Bu
araştırmaların, ilgili sektörler tarafından fonlandığı, ve konuyla ilgili
olumlu sonuçları halka duyurmak için manipülasyon amaçlı olduğu açıktır.
Harvard Education Letter’in önceki yayın müdürü Edward Miller de
akademisyenlerin çoğunun, araştırmaların büyük bir bölümünün geçersiz olduğunu
kabul ettiğini belirtiyor.
Miller şöyle diyor:
“Aslında bu çalışma,
tek kelimeyle faydasızdır. O kadar faydasız ki, araştırma denilemez. Hatta
çalışmalar bittiğinde ıskartaya çıkar.”
Bu görüş, diğer
araştırmacılar tarafından da ifade edilmektedir. Endangered Minds’in yazarı
Jane Healy, son kitabında (Failureto Connect - Bağlantı Kuramama) Oppenheimer
olarak aynı sonuçlara varmıştır. Bilgisayarlar, öğrenme becerisi ve çocuklar
hakkındaki araştırmaların detaylı incelemesinden sonra…
Bilgisayar gerçekten öğrenmeyi geliştirebilir mi?
Bunu şu anda hiç kimse
kesin olarak söyleyemez.
Oak Meadow Yönteminde bilgisayarlardan ve
internetten kapsamlı bir biçimde faydalandığımız için, çoğu aile ev okulu
sistemi için bilgisayar kullanımının şiddetli savunucusu olduğumuzu
zannedebilir. Fakat bu kesinlikle doğru değildir. Bu açıklamaya göre benim,
bilgisayarı bir iletişim aracı olarak ve bir eğitim aracı olarak kullanmak
arasında bir tercih yapmam gerekir. Oak Meadow Yönteminde biz bilgisayarları ve
interneti öncelikle iletişim ve bilgi toplamak için kullanırız. Online
kütüphaneler, forumlar ve canlı sohbet odaları sayesinde, ev okulu tercih eden
ailelere, öğretmenlere ve çocuklara nerede yaşarsa yaşasınlar birbirleriyle
etkileşim ve bilgi paylaşma imkânı sağlarız.
Buna karşın eğitim
sürecinde bir bilgisayarı temel araç olarak kullanmak (CAI olarak bilinir)
interneti gerektirmiyor. Bu program genellikle sadece ilgili eğitimsel
yazılımda bulunan özel konuları öğretmek için öğrenci ve bilgisayar çalışmasını
içeriyor. İletişim ve eğitim uygulamaları birlikte de kullanılabilir, tek
başına da kullanılabilir. Oak Meadow Yönteminde iletişim yoluyla internet ve
bilgisayar kullanmamıza rağmen aşağıdaki nedenlerden dolayı CAI sistemi için
kullanmaktan çekiniriz. Bilgisayarlar gerçek bilginin taşınmasında faydalıdır.
Fakat insani etkileşim noktasında zayıftır.
Kişisel dönüşüm öğrenimi nedir?
Kişisel dönüşüm
öğrenimi, Oak Meadow Yönteminin desteklediği öğrenme çeşididir. Sadece fiziksel
değil, duygusal ve ruhsal özellikler de içerir. Fakat ayrıca insan ruhunun alt
başlıkları da dâhil, çok algılı bir bilgi, dinamik bir değişimini gerektirir.
Böyle zengin bir içerik ile karşılaştırıldığında, en iyi eğitim sistemi bile
yüzeysel, önceden tahmin edilebilir ve kısıtlıdır.
Mevcut eğitim yazılım
programlarının bazıları ne kadar yenilikçi olurlarsa olsunlar, bilgisayar
kullanımı temelde bir klavye, bir fare, bir ekran ve iki el becerisi içeren
küçük bir deneyim gerektiriyor. Çocuklar bilgisayar kullandıkları zaman
vücutlarını aktif olarak kullanmazlar. Bu durum, zihin ve bedenin
bütünleşmesini ve iradenin gelişmesini engellemeye başlar.
Daha önce belirtildiği
üzere, yüzlerce araştırmaya rağmen öğrencilerin bilgisayarların, öğrencinin okuldaki
öğretmeniyle etkileşimiyle karşılaştırıldığında, daha iyi öğrendiğine dair şu
anda tutarlı güvenilir bir delil yok. Öyleyse bunları niçin kullanıyoruz?
Evde bilgisayar kullanmak, çocukların ev okulu sisteminin en önemli faydalarından biri olan ebeveynleri ve kardeşleri ile etkileşimini çoğunlukla zayıflatır. Biz desteklemememize rağmen ev okulu sisteminin Oak Meadow Yönteminin uygulanmasında bilgisayarın değerli bir araç olabileceğini biliyoruz. Biz ebeveynlerin ve gençlerin bazı durumlarda bilgisayar kullanımını destekliyoruz.
Evde bilgisayar kullanmak, çocukların ev okulu sisteminin en önemli faydalarından biri olan ebeveynleri ve kardeşleri ile etkileşimini çoğunlukla zayıflatır. Biz desteklemememize rağmen ev okulu sisteminin Oak Meadow Yönteminin uygulanmasında bilgisayarın değerli bir araç olabileceğini biliyoruz. Biz ebeveynlerin ve gençlerin bazı durumlarda bilgisayar kullanımını destekliyoruz.
Büyük öğrenciler için,
bir iletişim aracı olarak e-posta kullanımı, tartışma forumları, öğretmenler ve
diğer ev okulu programını uygulayanlar ile bağlantı kuran canlı sohbet odaları
faydalıdır.
Müfredatı tamamlayan bilgi sitesinin (örneğin
Oak Meadow web sitesinde bulunanlar gibi) yerini bulmak için arama motoru
kullanmak, büyük öğrenciler için bir bilgi kaynağıdır.
Standart kelime
işlemcileri kullanmak, büyük öğrenciler için yazma sürecini kolaylaştırır. Fark
edeceğiniz gibi ben bu kullanımların sürekli büyük öğrenciler için olduğunu
vurguluyorum. Biz, çocukların gelişimsel dönemlerinde işbirliğinin önemini
vurguluyoruz ve bilgisayar kullanımının çok erken başlamasının çocuklar için
zararlı olduğuna inanıyoruz.
Lawrence Williams
Çeviri: Mesut Kaymakçı
mesutkaymakci@gmail.com
Kaynak: www.gencgelisim.com