EĞİTİMDE KOÇLUK NEDİR ve NASIL YAPILIR?






Ø  Öğrencilerin daha mutlu ve başarılı bir eğitim hayatı geçirmelerini sağlayan yeni yol arkadaşları Eğitim Koçları iş başında…
Ø  Aileler, çocuklarının akademik ve davranışsal sorunlarını çözerken ya da hedeflerine ulaşmak için çıktıkları yolu bir projektör gibi aydınlatan motivasyon ve iletişim sihirbazı koçlarla çözüm ortağı olmalıdır…
Ø  Eğitim Koçları, seanslarda öğrencilerde değişim, dönüşüm, gelişimi başlatan çözüm  odaklı bir yaklaşım sergilerken aileler süreci iyi takip ederek çocuklarına destek olmalıdır…

EĞİTİMDE KOÇLUK  (EĞİTİM KOÇLARIYLA BAŞARININ DANSI )

Eğitim, bir toplumun ihtiyaçlarını göz önüne aldığımızda kaçıncı sırada yer alır sizce? Birinci, üçüncü, beşinci… Belki çoğumuz eğitime ilk sıralarda yer veririz hazırladığımız listede. Öncelikli bir konu yani… Aileler ve okullar son yıllarda sınav başarıcılığına odaklansa da hayata hazırlamalıdır insanları okullar, gerçek hayatın provası yapılmalıdır aslında okullarda. Aile, okul, öğrenci bir takım olmalıdır elbette. Yaşadıklarımız öyle midir peki? Bunu sizler düşünedurun. 

Eğitimde, istendik davranışlar geliştirmeliyiz denir; okuduğunu anlayan, anladığını yazılı ve sözlü ifade eden, özgüvenli, analitik düşünme becerilerinin yanında sorun çözme yetenekleri gelişmiş, milli ve manevi değerlere bağlı, koyduğu hedeflere ulaşma yolunda karalılıkla doğru eylem adımları atan, planlı çalışan, zamanı iyi yöneten, aktif, dinamik, heyecanlı gençler… Eminim, bu ara da düşündünüz. Gerçekten böyle mi yetiştiriyoruz çocuklarımızı. Yoksa böyle davranışlar geliştirmelerini hayal mi ediyoruz. Hayaller güzeldir. Gerçekleşmezse “hayaldi zaten” der, geçeriz.

 Çocuklarımızı gerçekten dinliyor muyuz? Özgüvenlerini gerçek anlamda geliştiriyor muyuz? Onları oldukları gibi kusurlarıyla severek takdir edebiliyor muyuz? Aile hayatımız adına hedeflerimiz var mı? Bu hedeflerimizi gerçekleştirmek adına hangi eylem adımlarını atıyoruz? Bu hedefleri yaşam gerçeğimiz haline dönüştürmeyi ne kadar beceriyoruz? Yoksa çocuklarımıza harika hayatlar tasarlayıp onların da bir zahmet bu tasarlanan hayalleri yaşamasını mı bekliyoruz. Okullarda bu istendik (!) davranışları geliştirmiş çocukları bulabiliyor muyuz? Geleceğimizi emanet edeceğimiz çocuklarımız okullarında kendileri olmayı başarabiliyorlar mı? Kariyerleri adına doğru tercihleri yapabiliyorlar mı? 

Bu sorular böylece devam edebilir aslında. Ama şu bir gerçek ki çoğunlukla cevaplar konusunda bahanelerin ardına saklıyoruz gerçekleri. Şikayet ediyoruz sürekli. İstediklerimizden çok, ne istemediğimize odaklanıyoruz. Zamanımızı, geçmişe odaklanıp keşkelere kurban ediyoruz bir anlamda. Şimdiki çocuklar ve gençler daha görsel ve aşırı mükemmeliyetçi olabiliyor. Hedef koyuyorlar; ama en ufak bir sıkıntıda ya da engelde vazgeçebiliyorlar. Bazen çok gerçekçi hedefler koyamıyor, hedefe uygun çalışmayı da gerçekleştiremiyorlar. Özgüvenleri çok çabuk kaybolabiliyor; ancak başarı, sadece yapabildiklerimizde gizli… Gelin birde koçluk penceresinden yaklaşalım yaşananlara. Yani öğrencilere koçluk yapıldığında ve anne babalara koçluk yaklaşımlarını öğrettiğimizde neler olabileceğine odaklanalım. Koçluk, çocuklarımızın kendi performanslarını fark etmelerini sağlar.

 Mevcut durumları ile ulaşabilecekleri en yüksek nokta arasındaki yolculuğu kısaltır. Ben kimim? Neleri başarabilirim? Hedeflerime nasıl ulaşabilirim? Sınavlardaki başarımı nasıl arttırabilirim? Hayatta nasıl mutlu, dengeli olabilirim? Gibi pek çok sorunun cevabını bulmanıza yardımcı olur. Koçluk, sizin için gerçekten anlamı ve değeri olan hedeflerinize odaklanmanızı ve bu hedefleri gerçekleştirmek için harekete geçmenizi sağlar. Anne babalara eğitim koçluğu yaklaşımlarını kazandırmak çocuklarının yetenek ve performanslarını daha iyi değerlendirmelerini sağlar. Aile içi iletişimin kalitesini arttırır.  Koçluk bir süreçtir ve koçlar hedefler  konusunda öğrencilerin yolunu bir projektör gibi aydınlatır. 

Çocuklarımıza harika hedefleri adına çıktıkları yolculukta yolda kararlılıkla kalmalarını sağlayacak küçük ipuçları verir. Koçlar, eğlenceli bir yaşam ve gelişim yolculuğu için onlara yol arkadaşlığı yapar. Üstüne üstlük akıl vermez, uyumu sağlar, çok iyi dinler, güçlü sorular sorar, farkındalık yaratır. Öğrencinin içindeki sınırsız gücü ve  potansiyelini keşfetmesini sağlar. Gizlilik esasıyla çalışır. Öğrenciler birebir koçluk aldıklarında kendilerini daha iyi değerlendirebilecek konuma gelirler. Koçluk süreci öğrencilerin gerçekçi hedefler koymasını kolaylaştırır, bu hedefleri gerçekleştirebilecek enerji ve motivasyonu sağlar. 

İyi bir eğitim koçu yüksek enerjisiyle öğrenciyi odaklanmak istediği konuya, gerçekleştirmek istediği hedefe kilitler. 

Çünkü insanlar odağını nereye verirse oradan sonuç alır. Başarı gelir. Yani eğitimin hedefleri olarak saydığımız pek çok beceriyi geliştirirken koçluk yaklaşımı bizi zenginleştirir. Koçlar, eğitim koçluğu yaparak öğrencinin sorunlarla boğuşmasını ve arabanın devrilmesini beklemeden öğrencinin performansını artırmasını sağlayacak bir süreci başlatır. Aileler tüm bu bilgiler ve deneyimler doğrultusunda hareket ederek çocukları için kolaylaştırıcılık rolünü de üstlenebilirler. Yine aileler koçluk süreçlerinde motor görevi görerek çocuğun eylem adımlarını daha büyük kararlılıkla atması konusunda destek olurlar. Böylece eğitim koçluğu sayesinde çocuklarımız değişim süreçlerini hızlandırarak  yeni ve en üst versiyonlarına dönüşürler… Düşünmeniz için son bir soru. Gerçek bir koçluk seansı alarak hedefleriniz için bir anlam ve değer yaratmak sizce nasıl olurdu?

 TAŞKIN TAHMAZ 
Eğitim Koçu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder