Ø Öğrencilerin
daha mutlu ve başarılı bir eğitim hayatı geçirmelerini sağlayan yeni yol
arkadaşları Eğitim Koçları iş başında…
Ø Aileler,
çocuklarının akademik ve davranışsal sorunlarını çözerken ya da hedeflerine
ulaşmak için çıktıkları yolu bir projektör gibi aydınlatan motivasyon ve
iletişim sihirbazı koçlarla çözüm ortağı olmalıdır…
Ø Eğitim Koçları,
seanslarda öğrencilerde değişim, dönüşüm, gelişimi başlatan çözüm odaklı bir yaklaşım sergilerken aileler süreci
iyi takip ederek çocuklarına destek olmalıdır…
EĞİTİMDE
KOÇLUK (EĞİTİM KOÇLARIYLA BAŞARININ
DANSI )
Eğitim,
bir toplumun ihtiyaçlarını göz önüne aldığımızda kaçıncı sırada yer alır sizce?
Birinci, üçüncü, beşinci… Belki çoğumuz eğitime ilk sıralarda yer veririz hazırladığımız
listede. Öncelikli bir konu yani… Aileler ve okullar son yıllarda sınav
başarıcılığına odaklansa da hayata hazırlamalıdır insanları okullar, gerçek
hayatın provası yapılmalıdır aslında okullarda. Aile, okul, öğrenci bir takım
olmalıdır elbette. Yaşadıklarımız öyle midir peki? Bunu sizler düşünedurun.
Eğitimde, istendik davranışlar geliştirmeliyiz denir; okuduğunu anlayan,
anladığını yazılı ve sözlü ifade eden, özgüvenli, analitik düşünme
becerilerinin yanında sorun çözme yetenekleri gelişmiş, milli ve manevi
değerlere bağlı, koyduğu hedeflere ulaşma yolunda karalılıkla doğru eylem
adımları atan, planlı çalışan, zamanı iyi yöneten, aktif, dinamik, heyecanlı
gençler… Eminim, bu ara da düşündünüz. Gerçekten böyle mi yetiştiriyoruz
çocuklarımızı. Yoksa böyle davranışlar geliştirmelerini hayal mi ediyoruz.
Hayaller güzeldir. Gerçekleşmezse “hayaldi zaten” der, geçeriz.
Çocuklarımızı
gerçekten dinliyor muyuz? Özgüvenlerini gerçek anlamda geliştiriyor muyuz? Onları
oldukları gibi kusurlarıyla severek takdir edebiliyor muyuz? Aile hayatımız
adına hedeflerimiz var mı? Bu hedeflerimizi gerçekleştirmek adına hangi eylem
adımlarını atıyoruz? Bu hedefleri yaşam gerçeğimiz haline dönüştürmeyi ne kadar
beceriyoruz? Yoksa çocuklarımıza harika hayatlar tasarlayıp onların da bir
zahmet bu tasarlanan hayalleri yaşamasını mı bekliyoruz. Okullarda bu istendik
(!) davranışları geliştirmiş çocukları bulabiliyor muyuz? Geleceğimizi emanet
edeceğimiz çocuklarımız okullarında kendileri olmayı başarabiliyorlar mı?
Kariyerleri adına doğru tercihleri yapabiliyorlar mı?
Bu sorular böylece devam
edebilir aslında. Ama şu bir gerçek ki çoğunlukla cevaplar konusunda bahanelerin
ardına saklıyoruz gerçekleri. Şikayet ediyoruz sürekli. İstediklerimizden çok,
ne istemediğimize odaklanıyoruz. Zamanımızı, geçmişe odaklanıp keşkelere kurban
ediyoruz bir anlamda. Şimdiki çocuklar ve gençler daha görsel ve aşırı
mükemmeliyetçi olabiliyor. Hedef koyuyorlar; ama en ufak bir sıkıntıda ya da engelde
vazgeçebiliyorlar. Bazen çok gerçekçi hedefler koyamıyor, hedefe uygun çalışmayı
da gerçekleştiremiyorlar. Özgüvenleri çok çabuk kaybolabiliyor; ancak başarı,
sadece yapabildiklerimizde gizli… Gelin birde koçluk penceresinden yaklaşalım
yaşananlara. Yani öğrencilere koçluk yapıldığında ve anne babalara koçluk
yaklaşımlarını öğrettiğimizde neler olabileceğine odaklanalım. Koçluk,
çocuklarımızın kendi performanslarını fark etmelerini sağlar.
Mevcut durumları
ile ulaşabilecekleri en yüksek nokta arasındaki yolculuğu kısaltır. Ben kimim?
Neleri başarabilirim? Hedeflerime nasıl ulaşabilirim? Sınavlardaki başarımı
nasıl arttırabilirim? Hayatta nasıl mutlu, dengeli olabilirim? Gibi pek çok
sorunun cevabını bulmanıza yardımcı olur. Koçluk, sizin için gerçekten anlamı
ve değeri olan hedeflerinize odaklanmanızı ve bu hedefleri gerçekleştirmek için
harekete geçmenizi sağlar. Anne babalara eğitim koçluğu yaklaşımlarını
kazandırmak çocuklarının yetenek ve performanslarını daha iyi
değerlendirmelerini sağlar. Aile içi iletişimin kalitesini arttırır. Koçluk bir süreçtir ve koçlar hedefler konusunda öğrencilerin yolunu bir projektör
gibi aydınlatır.
Çocuklarımıza harika hedefleri adına çıktıkları yolculukta
yolda kararlılıkla kalmalarını sağlayacak küçük ipuçları verir. Koçlar, eğlenceli
bir yaşam ve gelişim yolculuğu için onlara yol arkadaşlığı yapar. Üstüne üstlük
akıl vermez, uyumu sağlar, çok iyi dinler, güçlü sorular sorar, farkındalık
yaratır. Öğrencinin içindeki sınırsız gücü ve
potansiyelini keşfetmesini sağlar. Gizlilik esasıyla çalışır. Öğrenciler
birebir koçluk aldıklarında kendilerini daha iyi değerlendirebilecek konuma
gelirler. Koçluk süreci öğrencilerin gerçekçi hedefler koymasını kolaylaştırır,
bu hedefleri gerçekleştirebilecek enerji ve motivasyonu sağlar.
İyi bir eğitim koçu
yüksek enerjisiyle öğrenciyi odaklanmak istediği konuya, gerçekleştirmek
istediği hedefe kilitler.
Çünkü insanlar odağını nereye verirse oradan sonuç
alır. Başarı gelir. Yani eğitimin hedefleri olarak saydığımız pek çok beceriyi
geliştirirken koçluk yaklaşımı bizi zenginleştirir. Koçlar, eğitim koçluğu
yaparak öğrencinin sorunlarla boğuşmasını ve arabanın devrilmesini beklemeden
öğrencinin performansını artırmasını sağlayacak bir süreci başlatır. Aileler
tüm bu bilgiler ve deneyimler doğrultusunda hareket ederek çocukları için
kolaylaştırıcılık rolünü de üstlenebilirler. Yine aileler koçluk süreçlerinde
motor görevi görerek çocuğun eylem adımlarını daha büyük kararlılıkla atması
konusunda destek olurlar. Böylece eğitim koçluğu sayesinde çocuklarımız değişim
süreçlerini hızlandırarak yeni ve en üst
versiyonlarına dönüşürler… Düşünmeniz için son bir soru. Gerçek bir koçluk
seansı alarak hedefleriniz için bir anlam ve değer yaratmak sizce nasıl olurdu?
TAŞKIN TAHMAZ
Eğitim Koçu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder