Tamam, hobinizi çok seviyorsunuz ve
kararlısınız, Peki bu alanda yeterince iyi misiniz? Hobinizi mesleğe
dönüştürmek her ne kadar kulağa çok romantik gelse de bunun da pek çok zorluğu
var. Bu yüzden kararlı olmanız çok önemli.
Hobimi
mesleğe dönüştürüp bundan geçimimi sağlayabilir miyim? Bu sıralar benim ve
çevremdeki pek çok arkadaşımın karşılaştığını gözlemlediğim bir soru bu.
Mesela, 9-6 çalıştığınız bir işiniz varken tam zamanlı işinizi bırakıp dans
eğitmeni olabilirsiniz. Ya da tam zamanlı bir fotoğrafçı olup, hayatınızı
çektiğiniz fotoğraflarla da kazanabilirsiniz. Özellikle belirli bir süre iş
hayatında bulunduktan sonra yoğun ve çoğunlukla sıkıcı iş temposundan, kapalı
ve rutin ortamlardan uzaklaşmak isteyen insanlar için hobileri tam bir kaçış
noktası olabiliyor. Ve gene gözlemlediğim, hobisini mesleğe dönüştürüp mutlu
olan pek çok kişinin de var olduğu. Bunlara bence şanslı insanlar daha da
doğrusu şansını kendi yaratan insanlar da diyebiliriz. Tabi bunu başarmanın da
bazı zorlukları var. Bu yazıda size kendimin de bir parça deneyimlediği
fotoğrafçılığı bu açıdan nasıl değerlendirebileceğimiz üzerinde biraz durmak
istiyorum.
Buradaki en gerekli ve olmazsa
olmazı hemen ilk madde olarak söyleyebilirim: bu işi sevmek ve kararlı olmak!
Evet, bence her şeyin başı bu. Hobinizi mesleğe dönüştürmek her ne kadar kulağa
çok romantik gelse de bunun da pek çok zorluğu var. Bu yüzden kararlı olmanız
çok önemli. Tamam, hobinizi çok seviyorsunuz ve kararlısınız, Peki bu alanda
yeterince iyi misiniz? Yeterli bir fotoğraf eğitimi aldınız mı? İkinci konu da,
teknik konulardaki hâkimiyetiniz. Nasıl her mesleğin olmazsa olmazları varsa
fotoğrafçılık zanaatının da bilmeniz gereken bazı teknik kuralları vardır. Bu
konulara hâkim olmanız, çıktığınız bu yolda işinizi çok kolaylaştıracaktır. Tüm
bu soruların yanında belli bir yatırım da yapmanız gerektiğini söylemeden
geçemem. Katılacağınız kurslar ve seminerler için belli bir bütçe ayırmanızın
yanında, rakiplerinizle yarışabilmek ve pazarda tercih edilir olabilmek için en
az piyasadaki rakiplerinizin kullandığı kalitede fotoğraf makinesi, lens, flaş
ve aksesuarlarınız da olmalı. Yoksa siz ne kadar iyi olursanız olun, bir
noktadan sonra makinenizin ne kadar iyi olduğu da fark yaratan etkilerden biri
olacaktır. Peki, teknik eğitiminizi aldınız, donanımınız tamam, harika
fotoğraflar çekiyorsunuz ve herkes çok beğeniyor. Sıra geldi piyasaya adım
atmaya. Öncelikle hangi alanda çalışmak istediğinize karar vermelisiniz. Düğün
fotoğrafçısı mı olmak istiyorsunuz, doğum fotoğrafçısı mı yoksa tamamen başka
bir yöne ayrılıp reklam ve moda fotoğrafçısı mı olacaksınız? Hangisini neden
tercih etmeniz ya da etmemeniz gerektiğini iyi düşünmelisiniz. Yoksa yarı yolda
başka bir alana yönelmek tabi ki mümkün fakat size vakit ve güç
kaybettirecektir. Alanınızı da seçtiniz, gelelim en önemli konuya: müşteri
bulmak! Bu işten para kazanmak ve adı üstünde “profesyonel olmak” istiyorsanız,
yaptığınız işin karşılığında size para ödemeye istekli müşterilerinizin de
olması gerekir. Bunun için de iyi bir pazarlama stratejisine ihtiyacınız
olacaktır. Tanıdık, dost, arkadaş çevreniz ne kadar genişse bu adımda işiniz o
kadar kolay. Her tarafa haber salıp bu işe başladığınızı haber vererek
başlayabilirsiniz. Ya da ben çevremi sosyal medyadan da toplarım diyorsanız,
facebook, twitter, instagram, pinterest gibi mecralarda hesaplar oluşturarak ve
tabi ki iyi bir web sitesi ve uygun SEO ayarları ile bu alanlarda da sesinizi
duyurabilirsiniz.. Tüm bunlardan sonra ne mi olacak? Belki ilk müşterilerinizi
bulmanız zor olacak, belki ilk birkaç işinizden para kazanamayacaksınız, ama
sonrası mutlaka gelecektir! Darel Rutherford’un Türkiye’deki ilk kitabı Çözüm
Olmak’da da söylediği gibi: tutkuyla istediğiniz şeye dönüşürsünüz. Mutlu
olduğunuz, tutkuyla yaptığınız şeyleri yapıp, onları işiniz haline dönüştürebilmeniz
yeterince istemeniz ve çabalamanız dâhilinde aslıda hiç de zor değil. Ve bu
gerçekleştiğinde siz de o şanslı ve mutlu insanlar grubuna dâhil olabilirsiniz.
Ü. Başak TOPAL
www.basaktopal.com
Kaynak: www.gencgelisim.com