Tekrar
etmeden öğrenmeye çalışmak, musluğu açmadan küveti doldurmak gibidir.” Mike Hughes
Birçok insan yansımalarını yazmayı tercih eder. Bu konuyla ilgili üç farklı yaklaşımdan söz edebiliriz.
Bir yazar, kendini kâğıda ifade etmek
zorundadır. Yazma eylemi kişiyi düşüncelerini düzenlemeye zorlar. Tıpkı bir
hikâye anlatır gibi… Düşündükleriniz ve söylediklerinizin uyumu konusunda
beyninize güvenmelisiniz.
Öğrenme durumları ve deneyimleri yansıtmakla
ilgilidir. Bir şeylerin nasıl farklı yapılacağı üzerine çalışmaktır. Topluluk
önünde konuşmak size daha önceki deneyimlerinizi bir sonrakine aktarma şansı
verir.
Yaptığınız her yeni şeyin ilk haftasını
titizlikle yazın. “Neler yapıyorsunuz, nasıl hissediyorsunuz?” gibi… Yazdıktan
sonra yaklaşık altı ay boyunca bir kenara bırakın. Altı ay sonra neleri
yansıttığınızı fark edebilmek için yazdıklarınızı gözden geçirin.
Kendinize gün içinde biraz zaman ayırın ve o
gün gördüğünüz farklı şeyleri not alın. Sonra bunlar hakkındaki fikirlerinizi
gördüklerinizle karşılaştırın.
Yansıtma becerisinin iki temel yönü vardır:
·
Deneyimleri düşünme
·
Öğrenme sürecini düşünme
Deneyimlerden öğrenme ve geriye
bakma
Etkili bir yansıtma, sizin açık ve araştırmacı
olmanızı gerektirir. Olanları kişisel algılamamak ve savunmacı olmamak da çok
önemlidir.
İyi giden şeylerle uğraşmamak gibi bir eğilim
vardır; çünkü mutlu olduğunuz zaman, kendinizi zihinsel olarak yeni bir projeye
hazır hissedersiniz. Aynı şey kötü giden şeyler için de geçerlidir. Farklı
nedenlerden dolayı devam etmek, olanları unutmak, hatta hiç olmadıklarını kabul
etmek istersiniz. En çok görülen bu zamanlarda tamamlayabileceğiniz bir dizi
zorlu görev yapmaktır.
Tepesi kalın bir sisin içinde kaybolmuş bir
dağda yürüyüş yaparken olduğu gibi yoldaşlık ve paylaşım doğasının gereğidir.
Nasıl öğrendiğinize dönüp bakma
Öğrenmeyi öğrenme bağlamında, yararlı
bulduğunuz şeyleri nasıl öğrendiğinizi yansıtma kapasitenizdir. Eğer yeni
teknikler geliştirmek istiyorsanız, sizin için nasıl işleyeceğini ve
yararlarınızı gözden geçirmelisiniz. İdeal olarak iki düzeyde yansıtma
yapmalısınız:
·
Sürekli olarak
·
Her öğrenme deneyiminden sonra
Daha önce de
vurguladığımız gibi, ne kadar yansıttığınız sizin kişisel stil ve tadınıza
bağlıdır.
Aşağıdaki beceriler listesini inceleyin. Bunlar zekâlarınızın
kalbi olan becerilerdir. Bunları yapabilme konusunda kendinize ne kadar
güveniyorsunuz?
TANIM
|
ÇOK GÜVENİYORUM
|
GÜVENİYORUM
|
PRATİĞE İHTİYACIM VAR
|
Ne kadar yalnız, ne kadar birileriyle
çalıştığımı belirleme
|
|||
Online öğrenmeyi tercih etme
|
|||
Öğrenme hakkında kitap ve medya kullanma
|
|||
Belirli bir aracı kullanmayı tasarlama
ve sonra kullanma
|
|||
Diğerlerini bilinçli olarak modelleme ve
taklit etme
|
|||
Resmî ve gayri resmî öğrenme
deneyimlerimi ayırt etme
|
|||
Kazançlarımın yazılı kayıtlarını tutma
|
|||
Az kullanılan stilleri güçlendirme veya
pratik yapma
|
|||
Ne kadar aktif, ne kadar pasif
öğrendiğimi belirleme
|
|||
Diğer insanların nasıl öğrendiğini bulma
|
|||
Öğrenmeyi nasıllar serisine bölme
|
|||
Mümkün olan tüm kaynaklardan
repertuarıma yeni öğrenme teknikleri ekleme
|
|||
Öğrendiklerimin ne kadarı bilgi, ne
kadarı deneyim, ne kadarı deneme yanılma yoluyla öğrenilmiş ayırt edebilme
|
|||
Yeni öğrenme teknikleri ve yöntemleriyle
kalıcı hale gelene kadar ısrarla uygulama
|
|||
Nasıl öğrendiğimi alışkanlıkla keşfetme
|
|||
Farklı öğrenme deneyimlerince tetiklenen
farklı duygulara kafa yorma
|
|||
Tercih ettiğim öğrenme stillerini
geliştirmeye çalışmak
|
|||
Farklı öğrenme yollarında deneme
yanılmayı deneme
|
|||
Kasten zorlu öğrenme seçeneklerini
tercih etme
|
|||
Zihin haritası veya örümcek diyagramları
kullanma
|
|||
Bilinçli olarak bir öğrenme modeli
kullanma (çoklu zekâ)
|
|||
Kendi öğrenme güdülerim üzerinde durmak
|
|||
Hafızamı etkinleştirecek teknikler
kullanma
|
|||
Çeşitli çalışma becerileri veya
teknikleri kullanma
|
|||
Başkalarıyla ders çalışırken oynadıkları
farklı rolleri anlama
|
|||
Öğrenme üzerinde etkili duygu ve
hislerle temasa geçme
|
|||
Öğrenme yolumu nasıl geliştiririm
sorusuna cevap verme
|
|||
Farklı yapan insanlardan öğrenme
|
|||
Kazara ve plansız deneyimleri kabul etme
ve bunların öğrenmeme nasıl katkıda bulunduğunu anlama
|
|||
Öğrenme becerilerimi güçlendiren ve
zayıflıklarımı örten faaliyetlerde bulunma
|
Günlük deneyimlerinizi hayata yansıtmaya
geldiğinde, uzun bir liste görmek istemezsiniz. Gerçekte düzenli bir yansıtıcı
olmak istiyorsanız, ne iyi gitti, neden; ne iyi gitmedi, neden; gibi basit
formüller ve şablonlar bulmalısınız.
Cemal Kondu
Kaynak: www.gencgelisim.com