Ömer Durna ile Söyleşi


Entelektüel birikimi ve başarılarıyla THY Antalya Müdürü Ömer DURNA ile birlikteydik. Ömer Bey ile kariyer, başarı, iş, aile ve üniversite gençliği üzerine bir söyleşi yaptık. Sözü daha fazla uzatmadan sizleri bu sorularla baş başa bırakıyoruz:



Ömer Bey okuyucularımıza biraz kendinizden bahseder misiniz?

Antalya doğumluyum. İlk orta lise eğitimimi Antalya ‘da tamamladıktan sonra yurt dışında İngiltere ve Amerika’da eğitimime devam ettim. Daha sonra havacılıkla ilgili eğitimlerimi de Amerika ‘da Federal havacılık akademisinde tamamladım.  1985 yılında THY’de göreve başladım. Yurtiçi görevlerimin yanı sıra yurtdışı görevlerde de bulundum. THY’nin ülke müdürü olarak Lübnan, Suriye ve Pakistan’da görev yaptım. Halen THY Antalya Müdürü olarak görev yapmaktayım. Evliyim ve eşim doktor Beyin damar hastalıkları uzmanıdır. İki oğlumuz var birisi İngilizce Ekonomi Mezunu, diğeri İnşaat Mühendisliğin de okuyor. İngilizce ve Arapça bilmekteyim.

Bulunduğunuz konum acısından baktığınızda yeni üniversite gençliğine önerileriniz nelerdir?

Üniversiteler bağımsız ve tüzel kişiliğe sahip, evrensel eğitim kurumlarıdır. Aslında bu karakteristik yapının gençlerle bir türlü bulaşamamasına hep şaşırmışımdır. Konferans için gittiğim pek çok üniversitede gençlerle konuştuğumuz konulardan biri de bu; “Eee şimdi üniversitedeyiz, ne yapacağız!” Onlara, koca kampüslerin, dersliklerin ve belirli saatlerde derslere girip çıkan hocaların varlığı sizi “Universal” bir ortamda öğrenmeye davet edebilir. Asıl katkı kendi çabalarıyla oluşan katkıdır ki bu da araştırma ve okumaktan geçer! Sosyal yanı olmayan eğitim ve öğretimin bireye vereceği bir şey de yoktur esasen. Kariyer denilen o sihirli sözcüğe bir anlam yüklemek gerekir. Bunun için de daha çok araştırmak, daha çok ülke ve dünya meseleleri ile ilgilenmek; mesele budur!

Kariyer kavramına yüklediğiniz anlamı yaşantınızla kıyaslarsanız kariyer sizin için nasıl bir anlam ifade ediyor?

İyi bir kariyer istiyorsan, tutkunu sürdürmen, hayallerinin peşinden gitmen, hayatında seni en cezbeden, büyüleyen şeyi takip etmen gerek! Başarmanın en önemli adımlarından biri de hedefinize koyduğunuz her neyse ona tutku ile bağlanmanızdır. Kariyer planlaması ile bire bir örtüşen bir gerçekten bahsediyorum; seçtiğiniz mesleğe olan tutkunuz ve sizi cezbeden pek çok şey arasından “İşte bu, aslında ben bu olmalıyım!” diyeceğiniz bir hedef. Ben hedefime bugünkü durduğum yeri koymuştum ve buradayım!

Mesleğiniz gereği dünyanın birçok ülkesini dolaştınız. Bunun yasama bakış açınıza etkisi nasıl oldu?

Her bir farklı şehir ve ülke bir deneyimdir. Kültürel farklılıkları gözlemleyebiliyorsunuz. Görevim icabı Ortadoğu’nun pek çok ülke ve kentlerinde çalıştım. Çalışma ortamınızı kendi bakış açınız belirler, siz nasıl yaklaşırsanız karşınızdakinin de size aynı tavırla yaklaştığını görüyorsunuz. Bu bir iletişim. Doğru iletişimin aslında dünyanın her yerinde geçerli olduğunu söyleyebilirim. Bazı yerlerde, iş yapma ve kavrama farklılıkları olsa bile bunu hemen kısa bir sürede telafi edebiliyor, öğreniyorsunuz. Bunu; ön yargısız ve etkin bir iletişim becerisi ile çözebilirsiniz… Çalıştığım kurumun payı da çok büyük elbette!





Şu ana kadar mesleğinizde geldiğiniz noktayı neye borçlusunuz?

Çok çalışmakla elde edemeyeceğiniz başarılar var. Bizim işimiz insan odaklı bir iş. Hangi nedenle olursa olsun, pek çok firma için “Müşteri” olan kişi bizim için “yolcu/misafir”dir. Siz evinize gelen misafire nasıl davranıyorsanız aynı titizlikle “yolcu/misafir”inize de öyle davranacaksınız. Samimi olmayan askıda kalan bir gülümseme yüzün tam da ortasında çok yapay kalacaktır. İçten ve samimi olmanızın yaptığınız işten zevk almanız açısından önemi büyüktür. Bugüne kadar pek çok insan tanıdım. Herkese aynı mesafede ve aynı hizmet kalitesini, aynı güler yüzü sunmanın samimiyeti beni rahatlatıyor, işimi severek yapmamın nedeni de bu olsa gerek!

Aile kavramının bireyin mesleki ve kariyer yaşantısında nasıl bir önemi vardır?

Aile, insanın gözlerinin içini gülümseten bir değer. Kariyerinizin basamaklarındaki en önemli ve güçlü değer ailedir. Mesleki başarılarınızın hep arkasında birileri vardır; bu çalışma arkadaşlarınız,  kurumunuz ve daha önemlisi de ailenizdir. Ben bu açıdan çok mutlu ve şanslı bir insanım. Evdeki huzur iş yaşantınıza doğrudan yansır. İşteki huzur ortamını da aynı şekilde tesis ettiğinizde başarılı olmamanız için neden yoktur.

Yasadıklarınız ve hayatin içindeki deneyimleriniz size neler kazandırdı ve bu konuda yeni nesle nasıl önerilerde bulunmak istersiniz.

Başınızdan geçen her olaydan bir ders çıkarmak gerekir. Kişisel bir muhasebe yapmaktan bahsediyorum. “Keşke” dememek için de hedeflerinize ulaşmak için gerekli eğitim ve öğrenim süreçlerini iyi tamamlamak gerekir. İyi derecede yabancı bir dil, sosyal bir çevre ve tanıştığınız insanlarla iletişim içinde olmanız çok önemlidir. En büyük yatırım kişisel gelişimlerine yapacakları yatırımdır.

İnsanlar bulundukları makam ve mevkilere adeta âşık oluyorlar. Bize verilen veya elde ettiğimiz konuma bakış acımız nasıl olmalı?

“Tutku ve hayal” kariyeriniz için önemlidir. Ancak bu zorlamayla olacak bir şey değildir. Sizi cezbeden, o mesleğe sizi bağlayan tutku ile “mevki /makam aşkı” çok farklıdır.  Temel ilke; işinizi yaparken “ben” değil “biz” yaklaşımını hep korumalısınız. Ekip ruhu ile çalışan başarır. Kariyerin en tepesinde yalnız kalıp, başaramayıp kaybeden çok insan gördüm. Hepsinin temel hatası aynıydı; samimiyetsizlik ve paylaşımsızlık!           

İş, aile ve kariyer üçgenine nasıl yaklaşmalıyız? Bu konudaki tecrübelerinizi paylaşır mısınız?

Bu bir üçgen olunca tekrara dönüşebilmesi itibariyle bir paradoksa dönüşme tehlikesi daha çoktur. Birlikte, paylaşarak mutluluğu yakalamak mümkündür. Ne iş zamanından ne de ailenizin zamanından çalacaksınız; denge aslolan gerçek!

Okuyucularımızın size ulaşacağı iletişim adresleri nelerdir?

facebook.com/omerdurna07
twitter.com/omerdurna07
linkedin.com/in/omerdurna
www.omerdurna.com  

Bu keyifli söyleşi için teşekkür ederiz.

Dahi Beyin Blog