·
Ortam: Eğer öğrencilerinizin düşünmesini istiyorsanız,
güvenli bir ortam hazırlayın. Bellek depolama, kompleks düşünme gibi
etkinlikler insan beyninin en büyük parçalarından biri olan neokorteks limbik
bölgesinde gerçekleşir.
Bilimsel çalışmalar sayesinde biliyoruz ki, neokorteks
korku ve stres durumunda fonksiyonunu tam olarak ya da nerdeyse hiç
gerçekleştirmemektedir. Bu nedenle hata ve akademik riskler alınabilecek
güvenli ve sağlıklı bir çalışma ortamı hazırlayın.
·
Stres Azaltma: Stres etkili düşünmenin düşmanıdır. Öğrencilerinizin stresi nasıl
azaltabileceğini tespit edin. Stres azaltma ve rahatlama egzersizleri öğretin.
·
Meta Bilişsellik: Öğrencilerinizin kendi meta bilişsel
tekniklerini keşfetmelerine izin verin. Başka bir deyişle, öğrencilerinizin kendi
düşünme biçimlerini ve öğrenme modellerini keşfedecekleri bir çalışma ortamı
hazırlayın. Onlara beynin farklı fonksiyonlarını, farklı çalışma şekillerini,
akılda tutma tekniklerini öğretin. Böylece onlar da kendi öğrenme stillerini
oluştursunlar.
·
Ortamlar:
Öğrencilerinize farklı aktivitelerle farklı öğrenme ortamları
yaratmalarına izin verin. Aydınlatma, müzik, koku, sessizlik gibi faktörleri
taşıyan farklı ve zenginleştirilmiş öğrenme ortamları hazırlamalarını sağlayın.
Müzik kişiyi rahatlatarak öğrenme ve akılda tutma etkinliğini arttırmaya
katkıda bulunur.
·
Önemli Bilgiler: Hedef
kitlenizin bilişsel yapısına uygun bilgilerle donatın kendinizi. Ve öğrencilerinizin
bu bilgileri farklı tekniklerle kodlamalarını ve uzun süreli belleğe
göndermelerini sağlayın.
·
Bireysel Farklılıklar: Bireysel farklılıkları göz
önünde bulundurun. Öğrenme engellerini, öğrenme stilleri ve çoklu zekâ gibi
konuları öğrenin. Bu kavramlara dayanarak çeşitli teknikler uygulayın. Görsel,
işitsel ve kinestetik/dokunsal öğrenme gibi farklı yöntemleri de uygulamayı
unutmayın. Duruma göre bu yöntemlerin bazılarından ya da hepsinden aynı anda
yararlanın.
·
İlk Bilgiye Ulaşın: Öğrencilerinize yaşantılarıyla ilgili
bilgileri öğretmeniz mümkündür. Onlara sahip oldukları bilgi ve becerileri
nasıl kullanacaklarını öğretin. Zaten bunları öğrettikten sonra onlar kendileri
için yararlı bilgileri kullanacaklardır.
·
Sağ-Sol Yarımküre Aktiviteleri: Beynin her iki
yarım küresine de ait olan etkinlikleri kullanın. Rasyonel, sezgisel, yaratıcı vs.
süreçlerin hepsinden faydalanın.
·
Değişken Deneyimler: Deneyimsel öğrenme, somut deneyim, uygulama
gerektiren deneyimler gibi bazı tecrübeleri yaşamayı sağlayın. Metafor,
analoji, deneysel öğrenme gibi soyut düşünceyi geliştirecek uygulamalardan
yararlanın. Bu hem öğrencilerin iletişim becerilerini hem de anlamalarını
geliştirecektir.
·
Grup Çalışmaları Riskleri Azaltır: Bireysel
çalışmalar yaratıcılığı bazı zamanlarda öldürebilir. Grup çalışmaları daha az
risk taşıdığı için grup çalışmalarından yararlanın.
·
Zamanlama: Öğrencilerinize uygun zamanda ödevler verin. Yaratıcı
düşünme zaman gerektirebilir. Öğrencilerinize ekstra zaman vermeyi deneyin.
·
Kodlama: Öğrencilerinize soyut ya da somut kodlama imkânları
tanıyın. Farklı yollar denemelerini sağlayın.
·
Öğrencilerinize hata yapmaları için izin verin: Hayatın önemli tecrübeleri hata yaparak öğreniliyor.
·
Öğretme ve Öğrenme Teknikleri: Öğretme
yöntemlerinizi zaman zaman değiştirin. Bilişsel, duyuşsal, fiziksel aktiviteler
ve öğrenme tekniklerinin hepsini birleştirin.
·
Bellek Geliştirici Aktiviteler: Eğer
öğrencilerinizin öğrettiklerinizi hatırlamalarını istiyorsanız müzik, hareket,
drama, kostüm, harita vs. farklı etkinliklerle hafızalarının kalıcı olmasını
sağlayın.
ÇEVİREN: Ayşe Bedir AKÇELİK
aysebedir@akiskitap.com
Kaynak :http://www.uwsp.edu/Education/lwilson/brain/bbusingbrain.htm