2000 Senelik Romantizm



British Library (İngiliz Kütüphanesi) kuratörünün derlediği Love Letters: 2000 Years of Romance (Aşk Mektupları: 2000 Senelik Romantizm) adlı kitapta yazarlardan oyunculara döneme damgasını vuran pek çok ismin aşk mektupları derlenmiş.

Tarihte yerini almış 2000 yıllık aşk mektuplarına bir göz atmak ister misiniz?

VIII. Henry (1491-1547)

Aragonlu Catherine ile evliliği süren İngiltere Kralı Henry, Anne Boleyn ile tarihin en eski aşk skandallarından birine imza attılar.

Anne'e yazdığı Fransızca notlarda, kendini kederli bir adam olarak tasvir etmeyi tercih eden Henry, böylece kendini bilerek 'kara sevdalı kral' olarak göstermiştir: "Eğer dualarında benim aşkımı sana taptığım kadar kuvvetli anarsan, unutulmam çok zor, çünkü ben sana aitim. Sonsuza dek Henry Rex."

Margery Brews (? - 1495)

Margery Brews, nişanlısı III. John Paston'a gönderdiği İngiliz dilinin yaşayan en eski aşk mektuplara "Değerli Sevgilime," diye başlamış.

Brews'in terkedilmekten ve aşk acısı çekmekten korktuğu sözlerinden belli oluyor: "Eğer beni, benim seni sevdiğim kadar seversen, bu, beni terketmeyeceksin demektir."

Brews, nişanlısına duyduğu aşkın ölümsüz olduğuna yemin ediyor ve şöyle diyor: "Kalbim seni bütün dünyevi şeylerden daha çok sevmekte ısrar ediyor." Margery Brews, mektubun sonuna bir kalp çizip içine baş harflerini yazmayı da ihmal etmemiş. (? - 1495)

Elizabeth Barrett Browning (1806-61)

Ocak 1845'te Robert Browning, Miss Barett'in yazdığı şiire "Şiirlerinize tüm kalbimle hayran oldum, sevgili Miss Barrett." diye yanıt vermiş.

Barett ise Browning'in sözlerine "Tüm içtenliğimle teşekkür ederim, Mr Browning," diyerek cevap vermiş.

İlk görüşmelerinden 12 Eylül 1846'daki evliliklerine kadar süren yazışmaları böylece başlamış.1849'da ilk oğullarının doğumundan sonra Elizabeth eşine flörtleri sırasında yazdığı ve hiç göstermediği şiirlerini göstermiş. Şiirlerin arasında "Seni nasıl sevmeliyim? Bana yollarını göster" dizeleri de bulunuyormuş.

Charlotte Brontë (1816-55)

Charlotte Brontë, Brüksel'de aldığı dil öğrenimi sırasında, Belçikalı profesörüne abayı yakmış. İngiltere'ye döndüğünde profesörüne duygularını anlattığı bir mektup yazmış: "Sana hoşçakal derken, seni bir daha göremeyeceğimi bile bile neşeli görünmek çok zordu."

Brontë'ün mektupları, evli ve çocuklu olan profesörü çok üzmüş. Mektupların bulunmasının ise ilginç bir hikayesi var: Brontë'den hiç hoşlanmayan profesörün karısı birgün çöpleri karıştırken mektupları bulmuş.



Sir John Fenwick (1645-97)
Sir John Fenwick', karısına Newgate hapishanesinden yazdığı son mektupta, trajedi ve romantizmi birbirine karıştıran Fenwick, karısı Mary'ye kendine iyi bakması için yalvarmış: "En sevgili hayatım, kendini öldüreceksin, ve korkarım bu bana çifte ölüm olacak. Allah rızası için kendine iyi bak, sağlığına dikkat et."  diye yazmış ve devam etmiş: "Bu beni rahatsız ediyor, mümkünse, ben ölmeden... benim bütün korkum seni bir daha görememek."

           

Gordon Bottomley (1874-1948)

Yorkshire şairi ve oyun yazarı Bottomley, artist Burton'a "Umarım sana seni bütün kalbimle sevdiğimi söylediğimde benden uzaklaşmazsın, uzun zamandır sen beni biliyorsun, ben de seni 'yarı melek, yarı kuş, tamamıyla harika ve vahşi bir tutkuyla', seni seviyorum" diye yazdığı bu mektup çiftin aşk hikayesinin başlangıcı olmuş. Bir süre sonra evlenen çift Emily Burton 1947 yılında hayatını kaybedene dek hiç ayrılmadılar.

Kaynak: www.gencgelisim.com